středa 12. ledna 2011

Funkce ochranné známky

Články na tomto blogu dále nejsou aktualizovány. Pro aktuální informace o ochranných známkách přejděte na www.jindrasulcova.cz.



Rozlišujeme právní a ekonomické funkce ochranné známky. Právní funkce jsou funkce chráněné právní úpravou, funkce ekonomické vyplývají z ekonomické podstaty ochranných známek.

Základní funkcí ochranných známek je funkce rozlišovací (individualizační, identifikační). Hlavním účelem ochranné známky je rozlišit výrobky a služby jedné osoby od výrobků a služeb jiných osob.
Pro spotřebitele má význam orientační a garanční funkce ochranné známky. Ochranná známka totiž spotřebitelům umožňuje orientaci na trhu a má význam i jako garanční činitel kvality výrobků a služeb.

Stimulační funkce ochranné známky působí především na jejího vlastníka. Prezentace a ohlas známky na trhu vytváří zpětnou vazbu a nutí jejího vlastníka dodržovat zavedenou (příznačnou) jakost a vzhled výrobku / služby.

Propagační (reklamní) funkce ochranné známky spočívá v tom, že se podnik vlastníka ochranné známky dostává do širšího povědomí veřejnosti.

Další z funkcí je funkce komunikační, jejíž podstatou je náhled na ochrannou známku jako na prostředek komunikace. Ochranná známka vytváří komunikační vztah mezi jejím vlastníkem a spotřebitelem - informační kanál mezi stranou nabídky (vlastníkem ochranné známky) a stranou poptávky (spotřebitelem). Obsahem této komunikace je vytvářena image produktu.