sobota 9. října 2010

Národní ochranná známka, mezinárodní ochranná známka a komunitární ochranná známka

Články na tomto blogu dále nejsou aktualizovány. Pro aktuální informace o ochranných známkách přejděte na www.jindrasulcova.cz.

Registrace ochranných známek je ovládána zásadou teritoriality -  daný nehmotný statek je chráněn pouze v tom teritoriu, kde byl zaregistrován. Teritoriem může být samostatný stát i více států, proto rozlišujeme národní, mezinárodní, komunitární, případně jinou regionální formu ochrany.

NÁRODNÍ OCHRANNÁ ZNÁMKA

Národní ochranná známka je chráněna pouze ve státě, ve kterém je zaregistrována.

Registraci národní ochranné známky poskytuje vždy v daném státě k tomu určený úřad. V České republice je to Úřad průmyslového vlastnictví (ÚPV) - http://www.upv.cz/.

Právní úprava české národní ochranné známky je obsažena v zákoně č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách.

MEZINÁRODNÍ OCHRANNÁ ZNÁMKA

Mezinárodní ochranná známka je známka zapsaná pro více států najednou. Je ji možné zaregistrovat ve státech Madridské dohody resp. Protokolu k Madridské dohodě. Jednou přihláškou získáváme registraci ve více zvolených státech najednou.

Mezinárodní registraci uděluje World Intellectual Property Organization (WIPO) se sídlem v Ženevě - http://www.wipo.int/.

Právní úprava mezinárodní ochranné známky je obsažena v Madridské dohodě o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek a v Protokolu k Madridské dohodě.

KOMUNITÁRNÍ OCHRANNÁ ZNÁMKA

Komunitární ochranná známka neboli ochranná známka Evropského společenství je udělována pro celé území EU jako celek.

Komunitární registraci poskytuje Office for Harmonization in the Internal Market (OHIM) se sídlem v Alicante - http://oami.europa.eu/.

Právní úprava komunitární ochranné známky je obsažena v nařízení č. 207/2009 o ochranné známce Společenství.


JAKOU FORMU OCHRANY VYBRAT?

Při výběru formy ochrany označení bude rozhodující celá řada faktorů. Těmi základními jsou povaha označení, rozsah podnikatelské činnosti, podnikatelský záměr a v neposlední řadě známková strategie podniku (podnikatele).